Néhány dolog amit érdemes figyelembe venni egy online áruház indításakor:
- Az első és egyik legfontosabb kérdés egy vállalkozás beindítása előtt, hogy hányan lehetnek potenciális vásárlóink, ügyfeleink.
- A GKIeNET adatai szerint hazánkban mintegy 3,17 millióan interneteznek. Ezeknek 60 % használja rendszeresen, naponta illetve heti 2-3 alkalommal a világhálót.
- A többség információszerzésre, levelezésre használja az internetet. Kb. 1, 43 millióan töltenek le tartalmakat legálisan vagy illegálisan.
Mekkora a verseny? Mennyit lehet keresni?
A GKIeNET adatai szerint 2007. augusztusában kb. 1400 darab e-bolt működött legálisan hazánkban, ennél azonban jóval magasabb lehet az illegálisan működő portálok száma. (A jogszabály szerint a fizikai formában is megjelenő árut forgalmazó webshopoknak kötelező üzlethelyiséget fenntartaniuk, akkor is, ha ott nem valósul meg tényleges kereskedelmi tevékenység. Ezzel szemben a fizikai formában nem megjelenő áruk esetében nincs ilyen kötelezettség.)
A forgalom 80%-át a 20 legnagyobb e-bolt generálja. Az online kiskereskedelmi forgalom aránya a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalomhoz viszonyítva 0,8-0,9% volt 2006-ban, míg az EU-15-re vetített átlag 1,7-1,9%-ra tehető. Itthon természetesen mindenki a dinamikus növekedésről beszél, a bázis azonban változatlanul rendkívül alacsony.
A tisztán internetes áruházak esetében a vásárlások tranzakciónkénti értéke évek óta növekedést mutat, jelenleg 25-30 ezer forintot tesz ki az átlagosan elköltött összeg.
A technológiai fejlődés, illetve a bizalom terén a fejlődési potenciált jelzi, hogy hazánkban online megrendelés esetén is az esetek 14%-ában a megrendelők a helyszínen veszik át a terméket és készpénzben fizetnek. Az online bankkártyás fizetés csak 2%-ot hasít ki a tortából, az abszolút domináns megoldásnak pedig a futáros, utánvétes kézbesítés számít 78%-kal.
A hazai piac tekintetében mindent összevéve elmondható, hogy az esetek többségében a vállalkozási cél eléréséhez nem is az önálló webáruház beindításán keresztül vezet a leghatékonyabb út, sokszor ugyanis sokkal célravezetőbb és költséghatékonyabb a nagy online piacterek igénybevétele, mint egy saját bolt létrehozása. A legnagyobb lehetőségek jelenleg a réspiaci igények kiszolgálásában rejlenek, a tömeges igényeket kiszolgáló site-ok ugyanis már létrejöttek és jelentős forgalmi bázisra építhetnek.
Egy webshop beindításánál a fenti információk mellett fontos mérlegelési tényező a szükséges marketingköltségek nagysága, melyeknek hüvelykujj-szabályként a fejlesztési költségek mintegy háromszorosát kell kitenniük. Ezzel a tétellel mindenképp számoljunk, ha már bizonyosan a saját üzlet beindítása mellett tettük le a voksunkat!
forrás: pénzcentrum.hu
Utolsó kommentek